kehormatan :)

kehormatan :)

Sabtu, 23 Jun 2012

keadaan temuduga upnm

hari pertama


waktu pendaftaran..bagi sesiapa yang terpilih untuk kemasukan ke upnm mereka haruslah berpakaian formal bagi menghadiri temuduga ini.selain itu mereka juga perlu membawa proposal diri contohnya seperti slip spm,ko-kurikulum,sijil2 berkaitan,salinan kad pengenalan dan surat beranak..selepas  daftar pada kaunter kamu akan d berikan no bagi diri anda..semasa pendaftaran akan d tanye soalan..antara soalanya ialah apakah kegiatan koko yg kamu sertai dn sebagainya..selepas pendftan kamu akan d bawa ke dorm d mana kamu akan menetap d sana selama seminggu.. peraturan di dorm ialah tidak boleh merokok,tidak d benarkn keluar dari dorm,tidak boleh meroskkn harta benda,d larang gantung pakaian in office hours,n so on...


hari kedua


hari ke-dua ialah hari untuk medicalcheckup..di sini anda akan d periksa setiap inci tubuh anda.bagi sape yg rabun,ada maslh kesihatan spt ashma,skit jantung,telur jatuh sebelah, dn sbgainya akan d reject..bagi lelaki anda akan masuk bilik seramai 5 hingga 6 orang untuk pemeriksaan. di sini kamu d suruh untuk berbogel .. perempuan juga sama prosedurnya dgn lelaki cuma perempuan d tambah sikit prosedurnya.. bagi sapa yg pemalu anda d sarankan xpayah msok..kerna jika anda ingn saman phak upnm atas tuduhan mencabol kehormatan permintaan anda mmg tidak akan d layan.. bukan kami yg paksa kamu datang tetapi kamu sendri yg memilihnya right,so fikirkn la sendri,jgn jadi bodo k.. jika anda tidak lepas medicalcheckup,anda akan d hantar balik dgn serta merta..di sini akan berlaku penyingkiran peserta.di sini jugak ramai peserta kecundang..



hari ketiga


hari ketiga ialah bagi pemeriksaan gigi,tiada apa yg boleh saya terangkn d sini..kerana prosedurnya sama saja d luar sana..mungkin anda jugak pernah menghadapinya :)




hari keempat


hari keempat ialah hari untuk ujian iq..d sini kamu akan d tanye macam di dalam peperiaksaan..anda akan d beri modul soalan dan anda perlu menjawanya.. pelbagai soalan yg akan d  tanye,,dan soalan yg tidak lah sukar dan tidak lah senang.. antara kandungan soalan tentang sejarah malysia dan atm..pada peringkat ini tiada penyikiran  belaku..


hari kelima


hari kelima adalah untuk ujian fizikal... anda akan belari sejauh 3.1km dalam masa 18min bagi lelaki dan 20min bagi perempuan..bermula dgn larian lelaki dahulu..5 minit kemudian barulah perempuan menyusul... pada peringat ini ramai jugak yg gagal tetapi tiada pusingan penyingkiran d sini.. pada sebelah petang pula anda akan melakukan ujian kepimpinan.. di sini anda akan d pecahkn kepada kumpulan kecil dan d ketuai dari dalam kalangan  anda..antara ujiannya ialah merangkak sambil membawa kotak peluru tanpa menyentuh kotak peluru itu d tanah..


hari keenam


hari keenam anda akan d suruh untuk berucap d hadapan orang ramai..anda akan d pecahkn pada kumpulan kecil.. anda akan d berikan tajuk..anda mesti bercakap untuk bi dlm mase 5 minit dan bm 5 minit..xboleh kurang dari 5 minit.. pada sebelah malam kamu semua akan bersiap untuk temuduga lembaga pengarah keesokan harinya..


hari ketujuh


hari ketujuh peringkat yg mendebarkn bagi setiap peserta..mereka akan berhadapan lembaga pengarah.. di sini kamu akan d bahagikn pada kumpulan kecil dan kamu akan d ajar cara msok dewan dan keluar dewan... sebelom msuk kedewn.kamu akan d periksa pegwai bertugas.. etika pemakaian amat d titik beratkn.. antara etikanya ialah kasot wajib berkilat,bentuk kasut tidak tajam dan wjib muncung d hadapan bentuk bujur,kemeja berwarna  terang dan tiada mengandungi corak apa2,tie tidak boleh kecil dan wjib ikatnya dgn kemas dn pnjangnya atas dari pusat,seluar tidak boleh londeh atau longgar wjib untuk ukuran kaki,tidak terlalu senteng atau labuh,tidak boleh melipat lengan baju dan sebagainya...bagi etika perempuan wjib memakai pakain spt baju kurung or baju yg bersesuaian..tidak boleh memakai selipar,tudung tidak boleh labuh atau singkat,wjib kemas dn iron baju,... di dalam dewan anda akan d tanye oleh lembaga pengarah,..antara soalan yg perlu anda jwb ialah sukan apa yg kamu sertai d sekolah,main smpai peringkat mana,dan mereka akan bertanya apa yg kamu gagal dari ujian sebelomnya..soalan wajib d tanye ialah kenapa kamu hendak masuk ke upnm.. anda wjib menjwab kesemuanya dalam bi..


setelah selsai temuduga ini,kamu semua akan tunggu jawapan,..jawapan akan d hantar  melalui surat,sms,call atau anda boleh semak d laman web upnm..jika anda berjaya anda akan d pangil untuk temuduga yg  kedua... bagi yg tidak berjaya,jangan berputus asa cuba lagi,kalo tidak dpt jugk,kamu mempunyai peluang lagi untuk masok upnm melalui ijazah,jika anda berhajat masok melalui ijazah,anda harus mengambil ijazah yg sama aliran dgn aliran d upnm..


*BERBAKTILAH KEPADA NEGARA SELAGI ANDA MAMPU BERBAKTI..JANGAN BIARKN NEGARA TERCINTA INI D JAJAH UNTUK KALI KEDUA..PERTAHANKNLAH NEGARA INI DENGAN NYAWA SENDRI..INI BARU SUMPAH JNJI SATRIA SENJATI !!  AGY IDUP AGY NGELABAN!!!


sekian dari saya sebarang kemusykilan anda boleh melayari lawan web upnm :)

90 ulasan:

  1. teringin nak masuk...tapi lambat lagi..tengok post ni..rasa macam nak pengsan o.O

    BalasPadam
  2. ya allah , patah semangat jadi nya . kena speaking ? hm parahh

    BalasPadam
  3. hmm hari yang ketujuh tuh , temuduga yang kedua apa pulak ?

    BalasPadam
  4. ''jika anda berjaya anda akan d pangil untuk temuduga yg kedua'' hmm temuduga apa lagi ? hee

    BalasPadam
  5. oh oke . hmm dia bagi keutamaan pada anak askar ke ?

    BalasPadam
  6. x pon act... d sini mementingkn kualiti dari kuantiti

    BalasPadam
  7. oh macam tuh . okeoke . thanks btw :)

    BalasPadam
  8. bila pengambilan untuk lepasan spm 2013?

    BalasPadam
  9. tgk portal rasmi upnm ... sy bkn bahagian pengambilan intake sorry

    BalasPadam
  10. bagaimana pula jikalau ada gigi taring ? tak kena reject ke ?

    BalasPadam
  11. Balasan
    1. boleh....try cek d laman rasmi upnm untuk keterangan lebih lanjut

      Padam
  12. assalamualaikum..

    BalasPadam
  13. bgaimana pula jika ada gigi taring ? d terima tak ?

    BalasPadam
  14. wait2 klau nak masuk dlm apa apa bidang dkat upnm nie kena alami prosedur mcm nie?trmasuk bidang perubatan???

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeah semuanya sama tiada apa yg berbeza..di sini xkira siapa kamu siapa famly kamu semua d layan dgn sama rata

      Padam
    2. Walaupon yang join tu anak perdana menteri?

      Padam
  15. Yg masuk utk ijazah pun kena buat ujian mcm tu juga ye ??

    BalasPadam
  16. Salam, Temuduga ni lepas result spm ke? Kalau xcukup tinggi mmg kna rijek eh?

    BalasPadam
  17. Kalau dpt rsult spm just 3a je bley x dpt untk msuk upnm???sy tringin sngt nk msuk ni...yg pling rndah rsult spm kwn2 kt upnm brpe a eh.??mohon blas...

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg pntng bm bi mat sns dpt bape... ikot budi bicara pegawai di sana la :) gud luck

      Padam
  18. salam, kalau pakai braces takpe ke? diterima tak? harap balas.

    BalasPadam
  19. saya dapat 2A..sejarah dan moral. matematik B, BM B+..
    BI C+.. add maths, fizik,kimia lulus.

    Adakah saya layak mohon untuk kursus pengurusan dan sumber ketenteraan

    BalasPadam
    Balasan
    1. BOLEH tpi mslh dkt bi 2... xpe la..kena usha lebih sikit la klo da d trime untuk interview

      Padam
  20. Hehe macam syok je :D
    Kalau yang pakai spec memang kene reject ke ? part deorang check body tu memang berbogel tanpa sehelai benang kat badan ?? Selalunya bila tarikh temuduga tu dilakukan ? Teringin laa nak masuk sebab my late father bekas askar :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. spec power bape... aah kena bukak pakaian .. laki dn popuan same je..cume bilik asing2...
      lepas spm... tahun ni dah tutup..teruskn la dgn tradisi fmly..fmly sy semua askar

      Padam
  21. saya ini india.. betul-betul berminat untuk sertai ATM.

    BalasPadam
  22. mcm mne kalau bmi saya lebih? time tu mmg x dipertimbangkan ke? mmg kene reject teros ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikot budi bicara la...
      klo stkt lebih sikit xpe la

      Padam
  23. assalamualaikum.,.,ap yg saya perlu buat kerna saya di terima masuk untuk temuduga UPNM.,.,rasa mcm takut lak baca post ni.,.,.,

    nak tima atau tolak??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikot minat anda...
      dah msok upnm jika terpilih jd kadet masa depan dah cerah

      Padam
  24. macam mana untuk pelajar awam pulak ?
    still kena interview semua nih ka ?

    BalasPadam
  25. Bagus ke upnm ni sampai kena buat mcm tu...yg paling x setuju tang bogel tu...tak tahu hukum agama ke? Aurat sesama jantina pun ada hadnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bgus ke x bgus ke semua anda sndri yg rasa la...
      n part bogel 2..selagi anda x de dlm bilik dn pemeriksaan d jalankn so jgn buat andai negetif k..dn upnm atau askar xpernah menjemput korang tok sertai,,korang sndri yg mahukn so tanggung la semuanya k :)

      Padam
  26. assalamualaikum...
    nak tanya.....yg nak masuk sini wajib ke aktif ko??
    emm,kalau sijil ko hilang macam mane eh??
    tolong balas

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup wajib aktif...
      pergi la rujuk d sekolah balik

      Padam
  27. ni utk semua yg apply masuk upnm ke ? tmasuk students awam jugak ? ke utk yg nak pgwai kadet je ? tangan bengkok mesti kena reject kan ? :'( kalau msuk utk student awam , tangan bengkok diorang terima takk ?
    mohon respon :')

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup kadet dn awam semua sama...
      cume latihan je berbeza...
      tgk la ada rezeki xkemana

      Padam
  28. Agak2 bdak yg "chubby2" diterima tak???

    BalasPadam
  29. Kalau x berjaya lari 3.2 dlm 18 min ? terus gagal ? dan yg hari ketujuh tu , kalo kena tanya bole jawab spontan ? sebab sya nak jadi pilot ke ape ?

    BalasPadam
  30. weyh tumpang tnye..kalau pakai speck tapi dah nak buat surgeri mata boley lepas masuk jadi pgawai kadet tak.? serius teringin giler jadi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. first aq nk ckp ..cre ko bertanya ni agak kurang ajar sikit..ko ingt aku kawan ko ke?.klo cre ko ckp mcm ni dgn org..msuk sini mmg ko la org pertama cadet2 ni cri..
      second xsure coz xde org mcm dtg sni

      Padam
  31. weyh kalau pakai speck tapi da nak buat surgeri mata lepaS masuk tak nak jadi pgwai kadet.?? serius aku teringin giler nak jadi ouh!

    BalasPadam
  32. Medical check up part zakar jatuh sebelah means macam mana ? Apa effect kalau macam tu ?

    BalasPadam
  33. Tumpang tanya , even jatuh sikit pun terus reject ke ?

    BalasPadam
  34. Kalo flat foot mcm mne??
    Still dterima ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. sory lambat respon...bz outstation... flat foot terus d tolak

      Padam
    2. Hbistu nk kna buat mcm mna??

      Padam
  35. esok inerviw.shit ah telur besar seblahh

    BalasPadam
  36. minta maaf :( so sad,, kawan,takkan medical dia strick macam tu :( esok da la interview sedih laa macam niii

    BalasPadam
  37. ary niey aku pegi intrvw.,doakn aku bjya beb....

    BalasPadam
  38. saya terfikir utk memohon program ijazah yg bertemuduga di upnm utk fasa 2.permasalahannya apabila saya tidak meletaknya sebagai pilihan semasa di fasa 1.adakah saya boleh mengubah pilihan saya utk fasa 2?bagaimana kalau saya mengemukakan rayuan?adakah diterima?boleh kan lepasan asasi mintak perubatan ketenteraan?tp serius mmg xde cara dh eh?

    BalasPadam
  39. salam :)
    macam syok ja masuk upnm nih .
    tapa2 spm ton depan nak buat leklok miaa . kasi dapat juga masok sana .

    BalasPadam
  40. wktu abg g temuduga 2..spm abg dpt brpd ye...

    BalasPadam
  41. law BMI ddema nk brpd????
    tlng bls

    BalasPadam
  42. Tumpang tanye... Klw dulu pernah kene bedah, xpe ke???

    BalasPadam
  43. assalamualaikum, ragging dekat sana teruk sangat ke ?

    BalasPadam
  44. xde teruk cmni pn..aq da pegi da,,bwkla kabel lebih ckit

    BalasPadam
    Balasan
    1. noob la pakai cable ....
      merosakkan bangsa je kalo pakai cable..
      elok2 orang yg betol2 layak masuk leh msuk sbb org cable ni la org yg x bape nak bagus masuk upnm n rosakkan nama

      Padam
  45. Assalammualaikum abang. Saya BMI kurang daripada 18. So macam mana ye? Saya minat sangat. Lebih lebih lagi ayah saya tentera.

    BalasPadam
  46. OMG ! patah semangat . isk !dah boleh start lari sendiri slow2 ngan makan carrot banyak2 dah skarang .

    BalasPadam
  47. salam. nak tanye. saya ade mintak asasi perubatan kat upnm. still kena temuduga dan buat semua ni ke?

    BalasPadam
  48. thanks for sharing all those informations and experiences. they do help me a lot. i'm interested in upnm. but my BMI is below 18 - too thin maybe. will i be rejected? one more, do ragging happens in upnm?

    i hope you can reply to me soon. thank you =]

    BalasPadam
  49. assalamualaikum..sori if this question looks idiot..erm..yg psal mdical-checkup(naked)..kalo y perempuan dia nk cek ap sbenarnya..?saya buntu..thanx.

    BalasPadam
  50. sy dpt pegi iv.. dan sy nk btnya tntg hari kedua tu.. tnpa seurat benang ke walaupun perempuan islam?

    BalasPadam
  51. Assalamualaikum. Saya nak tanya,macam mana kalau berat saya hanya 43kg tetapi saya lepas BMI iaitu 17.0 (perempuan) adakah saya tetap akan direject kerana syarat berat badan tidak mencukupi? Lagi satu,tentang pemeriksaan gigi. Jika ada gigi berlubang ke adakah akan direject juga? Terima kasih

    BalasPadam
  52. x boleh hisap rokok ke dlm 2...klau kta dpat lpaz 2 time kta blajo pointer rendah still boleh dpt pegawai ke

    BalasPadam
  53. terima kasih banyak2 atas informasi di atas ni.. rasenye, lepas dah bace2 semua ni.. sye tolak temuduga tu sbb bmi rendah.. 16 jer.. dan medical checkup..err sye pemalu^^".. dan terima kasih sekali lagi bebanyak yer.. :)

    BalasPadam
  54. ramai ramai bogel ke macam mana?

    BalasPadam
  55. saya ingin bertanya adakah kekurangan rabun menjadi masalah untuk menjadi orang awam di upnm

    BalasPadam
  56. please cntct me at wechat astroboyrider19 .. sini jarang dah bukak

    BalasPadam