kehormatan :)

kehormatan :)

Sabtu, 29 Oktober 2011

kebesaran allah

video
 sungai di dalam laut
video
                                            air laut yg tidak bercantum sesama sendri..

ini adalah kebesaran yg allah tunjukkan pada kite hambanya....jika nk d bandingkan kebesaran maka tidak terkira lah..sesungguhnya ilmu manusia hanya lah sedikit....di ibarat kn jarum d cuck dalam laut dan d angkt ..air yg jatuh dari jarum itu lah ilmu manusia yg miliki dari keseluruhan air laut itu :)

Rabu, 26 Oktober 2011

fakta unik laky n gegurl :P


1. Rata-rata perempuan tidur lebih lama 1 jam pada waktu malam berbanding lelaki.
2. Bayi perempuan cenderung lebih cepat berjalan dan bercakap, bayi lelaki 2 bulan lebih lambat.
3. Lebih banyak kehamilan dan kelahiran dengan komplikasi (gangguan) waktu mengandung bayi lelaki berbanding bayi perempuan.
4. Rata-rata berat otak lelaki lebih berat 1,4 kg daripada berat otak perempuan.
5. Pergantian kelamin lebih banyak dilakukan oleh lelaki.
6. Perempuan kurang mampu menahan sejuk disebabkan permukaan kulit yang lebih besar, sehingga lebih suka pada suhu bilik yang lebih hangat.
7. Lelaki lebih suka bercakap secara terus terang sesuai tujuannya, sementara percakapan perempuan terputus-putus dengan keraguan dan perasaan. Disebabkan serabut penghubung antara belahan otak kanan ( intuisi ) dan kiri ( logik ) lebih sedikit pada perempuan. Sehingga ekspresi perasaan lebih mudah terjadi pada perempuan.
8. Perempuan lebih baik indra penciumannya disebabkan tingginya hormon estrogen yang diketahui sebagai aktivator reseptor penciuman.
9. Perempuan mempunyai 75 % lebih banyak kelenjar keringat/peluh ( yang menghasilkan bau badan ) daripada lelaki.
10. Kemampuan indra lelaki untuk merasa rasa masam, manis dan masin lebih rendah daripada perempuan.
11. Lebih dari dua kali ganda perempuan cenderung homoseksual (menyukai sesama jenis) pada usia 45 tahun daripada lelaki.
12. Pada saat usia tua perempuan mengalami keguguran rambut, pada usia yang sama sebahagian besar lelaki mengalami kebotakan. Kebotakan disebabkan produksi berlebihan dari hormon androgen (hormon lelaki ).
13. Berselisih dengan perempuan pada tempat orang ramai, lelaki menghadapkan tubuhnya menghadap perempuan yang dilewatinya. Perempuan cenderung membalikkan badan, sering secara tidak sadar menempatkan tangan di depan badannya untuk melindungi dada.
14. Kira-kira 48% lelaki berdengkur ketika tidur, manakala perempuan hanya 22%.
15. Lelaki lebih banyak memilih warna merah, dan perempuan warna biru.
16. Perempuan rata-rata menghabiskan masa di toilet selama 153 saat berbanding, lelaki 113 saat.
17. Satu berbanding empat, perempuan dibanding dengan lelaki yang bercakap adalah gagap.
18. Penyelidikan di Amerika, perempuan menggunakan waktu hampir 2 kali ganda untuk berbelanja berbanding lelaki.
19. Perempuan secara umum lebih menentukan corak dan gaya pakaian yang dipakai.
20. Penyelidikan yang dilakukan di England, anak lelaki lebih mudah dibohongi/diperdaya daripada anak perempuan.

why kucing mkn rumput


1) Kucing makan rumput adalah kerana untuk mengharapakan dengan makan rumput, ia akan mengakibatkan ia seperti “keracunan” atau “sakit” kerana untuk mengeluarkan racun atau sakit yang ada kat dalam perut atau badannya. ini adalah kerna ia mengalami gangguan pencernaan di dalam saluran perut.
sesetengah laman web menyatakan, ia jugak keranap untuk memuntahkan semula bahan didalam perut. contohnya gumpalan bulu. Bulu jika tertelan dan tidak dikeluarkan amat bahaya untuk kesihatan kucing dan boleh mengakibatkan radang pada intestine kucing tersebut.
cuba korang lihat atau observe, lepas kucing nie makan rumput, ia akan senyap tidak bergerak beberapa saat, kemudian akan merasa mual seperti keracunan, dan kemudian akan memuntahkan sesuatu.
2) kucing adalah haiwan karnivor dimana kucing kebiasaanya makan daging dan ikan. tetapi, kucing juga sperti manusia memerlukan keseimbangan badan seperti calcium, protein dan sebagainya. oleh itu kadang- kadang, kucing memakan rumput @ sayur adalah untuk menambah serat di dalam badan. kucing pn pandai tau!

why kucing mkn rumput


1) Kucing makan rumput adalah kerana untuk mengharapakan dengan makan rumput, ia akan mengakibatkan ia seperti “keracunan” atau “sakit” kerana untuk mengeluarkan racun atau sakit yang ada kat dalam perut atau badannya. ini adalah kerna ia mengalami gangguan pencernaan di dalam saluran perut.
sesetengah laman web menyatakan, ia jugak keranap untuk memuntahkan semula bahan didalam perut. contohnya gumpalan bulu. Bulu jika tertelan dan tidak dikeluarkan amat bahaya untuk kesihatan kucing dan boleh mengakibatkan radang pada intestine kucing tersebut.
cuba korang lihat atau observe, lepas kucing nie makan rumput, ia akan senyap tidak bergerak beberapa saat, kemudian akan merasa mual seperti keracunan, dan kemudian akan memuntahkan sesuatu.
2) kucing adalah haiwan karnivor dimana kucing kebiasaanya makan daging dan ikan. tetapi, kucing juga sperti manusia memerlukan keseimbangan badan seperti calcium, protein dan sebagainya. oleh itu kadang- kadang, kucing memakan rumput @ sayur adalah untuk menambah serat di dalam badan. kucing pn pandai tau!

kekuatan lelaki sebenar di???


Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah :-
1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.
5) Lelaki yang baik sangka.
6) Lelaki yang tak pernah putus asa.
Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang
Ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki…
Dan dimana Kegagahan Wanita???
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada
kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah :-
1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada
pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.
Sabda Rasulullah SAW :
“Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat ” Surah Al-Ahzab : Ayat 71
“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

kekuatan lelaki sebenar di???


Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah :-
1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.
5) Lelaki yang baik sangka.
6) Lelaki yang tak pernah putus asa.
Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang
Ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki…
Dan dimana Kegagahan Wanita???
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada
kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah :-
1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada
pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.
Sabda Rasulullah SAW :
“Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat ” Surah Al-Ahzab : Ayat 71
“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

fakta menarik


1. Jika anda makan satay….jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.
2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C !!. Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.
3. Cuba yang ni…..bagi penggemar makanan ni “Bah Kut Teh” (babi). Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut keluar dari sana.Fakta diperolehi dari “Health Corporation of Singapore”.
4. Barah -akibat penggunaan bahan dalam shampoo.Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; Vo 5, Palmolive, Paul Mitchell, L’Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol’s Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, “Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak”.Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.
5. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang- kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya.Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor.Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax keatas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai “makan untuk mendapat barah” Kalau istilah James Bond ==>Licence to kill!
6. Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


P/s : Sebarkanlah maklumat ini kepada orang-orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi. Hanya klik butang share.. :)

Khamis, 20 Oktober 2011

rambut n sifat manusia


1) RAMBUT LURUS
- bijak- seorang yang happy
- bergaya
- cemburu
- pandai dalam menguruskan sesuatu tanpa pertolongan

02) RAMBUT KERINTING TEBAL
- kurang bijak
- degil
- cemburu kuat
- romantic
- banyak pergaulan
- susah dalam menyelesaikan masalah diri
- tidak suka termenung

03) RAMBUT KERINTING NEGRO
- bijak
- ego
- cemburu buta
- romantik
- memilih
- mudah mengamuk bila susah hendak selesaikan masalah

04) RAMBUT IKAL MAYANG
- bijak
- berfikir sebelum melakukan sesuatu
- berfikiran terbuka
- banyak pergaulan
- mudah memaafkan seseorang dengan kesilapan lalu

05) RAMBUT HALUS/LEMBUT
- bijak sangat
- memilih
- pemaaf
- manja
- tegas
- cepat melakukan perkerjaan dengan bersungguh-sungguh

06) RAMBUT SIKIT
- bijak- sentiasa berfikiran negatif pada seseorang
- ego
- pandai membuka perniagaan walaupun kecil

07) RAMBUT PERANG
- kurang bijak
- berfikiran terbuka
- pemaaf
- sosial
- bijak lari daripada masalah

08) RAMBUT TEBAL
- bijak
- degil
- cemburu
- romantic
- kasar
- banyak kawan
- pandai mengambil hati seseorang

09) RAMBUT KUSUT
- sangat bijak
- berfikiran terbuka
- banyak pergaulan
- garang
- susah nak memaafkan seseorang
- pandai dalam mengurusan sesuatu tanpa pertolongan
- (kalu nak nampak bijak mcm empunya pesen rambut gini…. usaha kasik kusut rambut korang.. )

10) RAMBUT BERUBAN
- kurang bijak
- suka termenung
- social sikit
- berfikiran terbuka
- pandai selesaikan masalah diri

11)TIADA RAMBUT
- (Botak)
- kesian..

fakta sains yg jarang kite tau


  • Bentuk air hujan tidak sama dengan bentuk air mata. Bentuk air hujan adalah bulat.

  • Benda padat yang dipanaskan akan terus berubah jadi gas, tidak perlu jadi cecair lebih dahulu.

  • Gorila tidur di sarang yang dibuat dari ranting-ranting pohon dan dedaunan. Jantan biasanya tidur di tanah, sementara betina tidur di sarang di atas pohon.

  • Sebagian besar proses pencernaan terjadi bukan diperut, tapi di usus halus.

  • Cairan merah yang keluar dari daging stik setengah masak adalah bukan darah, tetapi mioglobin, iaitu“sepupu” darah yang ada di gentian otot.

  • Beg shopping dari kertas dan plastik sama-sama mempunyai sifat buruk. Beg plastik susah diurai, sementara beg kertas memerlukan tenaga yang banyak semasa pembuatannya.

  • Bulu beruang kutub itu transparen, bukan putih. Kulit mereka juga bukan putih, melainkan hitam. Ketika berada di kawasan panas dan lembap, kulit mereka boleh menjadi warna hijau kerana lumut.

  • Pemetaan lidah yang menentukan bahagian tertentu untuk mengecap rasa tertentu itu adalah tidak benar. Seluruh rasa dapat dikecap oleh semua bahagian lidah.

  • Ketika Anda hidup, otak berwarna merah muda. Ketika anda meninggal, otak berubah jadi kelabu

  • Merkuri bukan satu-satunya cairan metal. Gallium (Ga) berbentuk pepejal pada suhu ruangan, tapi akan meleleh ketika diletakkan di tangan. Cesium (Cs) dan fransium (Fr) juga boleh mencair di sekitar suhu bilik

  • Ikan Lumba-lumba tidak minum air laut. Mereka mendapat cairan dari
    makanan yang mereka makan. Minum air laut boleh membuatkan mereka sakit, bahkan mati.

  • Union Soviet adalah negara pertama yang berjaya mendaratkan pesawat di bulan. Tahun 1959, Luna 2 berjaya mendarat di bulan. Tahun 1966, Luna 9 juga mendarat di sana. Empat bulan kemudian, Amerika Syarikat baru berjaya mendaratkan pesawat mereka, Surveyor I.
  • duit dan kasih syg seorg anak


    Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah.....

    Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?

    Ayah: Hmmm....nak tanya apa?

    Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

    Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sibuk-sibuk nak tanya? Si ayah mula menengking.

    Anak: Amin saja nak tahu… ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat? Si anak mula merayu pada ayahnya.

    Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu? Jerkah ayahnya lagi.

    Anak: Oh..20 ringgit.. Amin menundukkan mukanya.

    Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?

    Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit? Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih...!!" Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit.

    Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini. Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya.Didapati anaknya masih belum tidur.

    "Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah. Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang. "Terima kasih banyaklah ayah!" Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping nota 10 ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal. Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang. "Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??" Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya.

    Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan....."Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..." "Tak cukup duit nak beli apa??"Jerkah ayahnya lagi. "Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit.. Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.." Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

    Isnin, 17 Oktober 2011

    32 rahsia isreal


    1. Tahukah anda bahawa selain bangsa yahudi, tidak dibenarkan membeli atau menyewa tanah di Israel?
    2. Tahukah anda bahawa setiap bangsa yahudi yang ada di setiap Negara di seluruh dunia menjadi warga Negara Israel secara automatik? Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu terus diusir ke luar dari Palestin?
    3. Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan yang dicat dengan warna khas untuk membezakan antara bangsa yahudi dan bukan yahudi?
    4. Tahukah anda bahawa Jerusalem bahagian timur, Tebing Barat, Gaza dan dataran tinggi Golan dianggap oleh masyarakat antarabangsa khususnya barat dan Amerika sebagai kawasan yang dijajah Israel dan bukan merupakan sebahagian daripada Israel?
    5. Tahukah anda bahawa Israel memperuntukkan 85% air bersih hanya untuk bangsa Yahudi dan membahagikan 15% sisanya untuk seluruh penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel? Secara realiti, Israel memperuntukkan 85% air bersih hanya untuk 400 penduduk yahudi di Hebron, sementara 15% sisanya diberikan kepada 120 ribu penduduk Palestin di daerah itu?
    6. Tahukah anda bahawa Amerika menyalurkan dana 5 billion US dari penghasilan hutangnya setiap tahunnya untuk menyumbang kepada Israel?
    7. Tahukah anda bahawa Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sebesar 1,8 billion US setiap tahunn? Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh Negara di benua-benua Afrika?
    8. Tahukah anda bahawa Israel juga menunggu bantuan perang tambahan sebesar 4 billion US dari Amerika yang terdiri dari pesawat pejuang F16, Apache dan Blackhawk? Dan kerana Amerika merupakan Negara gabungan utama bagi Israel, maka ia wajib memberikan semua kemudahan yang diminta Israel untuk menjamin kewujudannya.
    9. Tahukah anda bahawa kerajaan Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan? Khususnya pada tahun 1978, 1979 dan tahun 1982 pada perang di Lubnan dan penggunaan senjata nuklear pada tahun 1981.
    10. Tahukah anda bahawa Israel adalah satu-satunya Negara di Timur Tengah yang menolak menandatangani larangan pembangunan senjata nuklear? Dan menolak Pasukan Siasatan PBB untuk memeriksa tempat persembunyian nuklearnya?
    11. Tahukah anda bahawa sebelum Israel wujud pada tahun 1948, mereka telah memiliki kilang pengembangan senjata nuklear?
    12. Tahukah anda bahawa Pegawai Tinggi Israel di Jabatan Tentera mereka mengakui secara terang-terangan bahawa tentera Israel membunuh semua tahanan perang Palestin tanpa proses pengadilan?
    13. Tahukah anda bahawa Israel telah menyerang tempat kediaman Diplomat Amerika dan menyerang kapal perang Amerika Liberty di perairan antarabangsa pada tahun 1967? Walaupun serangan itu membunuh 33 tentara Amerika dan melukai 177 lainnya, tetapi Amerika sama sekali tidak melakukan sebarang tindakan terhadap Israel? Hanya dengan alasan bahawa tentera Israel tersalah sasaran? Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh Negara Islam?
    14. Tahukah anda bahawa Israel merupakan Negara yang paling banyak mengabaikan resolusi negara PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel mencapai 69 buah. Bayangkan seandainya satu Negara Islam mengabaikan 1 resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika?
    15. Tahukah anda bahawa pemerintah Israel menggunakan system politik pemeliharaan terhadap identiti rakyat yahudi agar tetap menjadi warga Negara itu?
    16. Tahukah anda bahawa Mahkamah Agung Israel telah menetapkan Perdana Menteri Ariel Sharon sebagai terkecuali dalam kes pembunuhan Shabra dan Syatilla pada 16 September 1982 di Lebanon yang telah membunuh lebih dari 1000 orang Palestin terdiri dari anak-anak, wanita dan orang tua?
    17. Tahukah anda bahawa pada tarikh 20 Mei 1990, seorang tentera Israel menyuruh para pekerja Palestin yang sedang menunggu bus di Halte untuk duduk berbaris di atas tanah, setelah itu ia menembak mereka dari jarah setengah meter? Tahu pulakah anda bahawa pemerintah Israel menyatakan tentera itu tidak bersalah dan bahkan mendapat penghargaan khusus dari pemerintah Israel?
    18. Adakah anda tahu bahawa sehingga tahun 1988, semua kilang dan pejabat di Israel hanya boleh melampirkan keterangan pekerjaan dengan kata-kata: “pekerjaan hanya untuk bangsaYahudi”, ” pekerja hanya boleh dipilih dengan syarat dia berbangsa Yahudi”?
    19. Tahukah anda bahawa Jabatan Luar Negeri Israel membayar 6 jabatan media Amerika untuk menerbitkan imej positif Israel kepada masyarakat Amerika dan Eropah?
    20. Tahukah anda bahawa Sharon mengajak Parti radikal Molodeit untuk menjadi gabungan utama dalam kabinetnya? Padahal parti itu beridealogi radikal dengan tujuan untuk membesihkan Israel dari luar kawasan yahudi dan pengusiran secara paksa seluruh warga Palestin dari Israel?
    21. Tahukah anda bahawa Perdana Menteri Israel pertama, David Ben-Gorion sepakat dengan langkah pengusiran secara paksa seluruh rakyat arab dari Israel?
    22. Tahukah anda bahawa Rahib besar di Israel Ofadya Yosef yang juga pengasas Parti Syas (parti ketiga terbesar di Israel) menyokong aksi tentera Israel untuk membunuh warga Palestin?bahkan ia mengeluarkan fatwa radikal pada hari raya paskah yang lalu dalam wawancaranya di sebuah rangkaian radio terbesar di Israel: “Tuhan akan membalas semua kejahatan warga arab, Tuhan akan menghancurkan keturunannya, menghabiskannya dan menghancurkan tanahnya dan Tuhan akan membalas mereka dengan azab yang pedih. Oleh itu dilarang semua bangsa yahudi untuk memberikan rasa kasih sayang kepada warga arab, dan wajib bagi setiap yahudi untuk menembak mereka dan senjatanya hendaklah dihalakan ke arah dada dan kepala setiap warga arab untuk menghabiskannya, kerana mereka itu makhluk yang jahat dan terkutuk “… …
    23. Tahukah anda bahawa pelarian Palestin terbesar di dunia?
    24. Tahukah anda bahawa penduduk Kristian Palestin bersatu dengan penduduk Palestin muslim untuk melawan penjajah yahudi?
    25. Tahukah anda, walaupun Mahkamah Agong Israel sudah mengeluarkan keputusan pelarangan penyeksaan dalam proses pemeriksaan, tetapi Shinbet (Badan perisik Israel) tetap terus menyeksa setiap pejuang Palestin dalam proses pemeriksaannya?
    26. Tahukah anda bahawa walaupun Israel terus mengganggu proses belajar mengajar dan merosakkan seluruh prasarana pendidikan penduduk Palestin, tetapi penduduk Palestin tetap menjadi Negara terbesar di dunia yang penduduknya bergelar doktor falsafah. Hal ini dilihat dari jumlah purata penduduknya.
    27. Tahukah anda bahawa setiap manusia mempunyai hak yang sama yang dijamin oleh undang-undang HAM antarabangsa yang diterbitkan pada tarikh 10 Disember 1948? Tetapi tahukah anda bahawa undang-undang itu sama sekali tidak berlaku bagi penduduk Palestin? kerana dihalang dengan ditandatangani oleh perikatan OSLO?
    28. Tahukah anda bahawa majoriti buku sejarah di dunia mengatakan Negara-negara arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang Negara-negara arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan bahawa serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri mereka?
    29. Tahukah anda bahawa Israel sebagai Negara penjajah sama sekali tidak terikat dengan konvension Geneva untuk menjaga hak-hak dan keselamatan warga awam Palestin?
    30. Tahukah anda bahawa perintah Perdana Menteri Israel Ariel Sharon sudah tidak dituruti lagi oleh tentera Israel? Salah satu contohnya adalah ketika ia melarang tentera Israel untuk melakukan genjatan senjata dan dilarang menembak, tetapi tentera Israel terus menyerang, menembak rakyat awam Palestin dan menghancurkan tempat tinggal mereka. Insiden paling memilukan andalah pembunuhan tiga wanita Palestin, padahal mereka sedang berada dalam khemah pelariannya?
    31. Tahukah anda bahawa Israel terus melakukan pebagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al-Aqsa dan Qubah As-Sakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?
    32. Tahukah anda bahawa Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela mengatakan bahawa Israel adalah Negara rasisme dan apartheid seperti keadaan Afrika Selatan sebelum beliau memerintah?

    surat dari anak yang xnakal dah :)


    Mak.....
    Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
    Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
    Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

    Mak tau tak.......
    itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
    dan itu juga terakhir kali nya.
    Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
    nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

    mak macam dah sedia.....
    Seminggu sebelum tu......
    mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
    Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
    tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
    kakak pun rasa hairan.....
    mak tak penah buat gitu.....

    pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
    tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
    kengkadang siaran indonesia ..
    mak terus tekun menganyam...
    Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

    Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
    pastu mak jemur karpet-karpet. ..
    pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
    mak biarkan ruang tu kosong..
    rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

    paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
    ada kat dalam almari.....
    ada kat dalam dalam beg.....
    ada dalam ASB.....
    ada kat dalam Tabung Haji..
    mak cakap tak berapa cukup lagi......
    ada kat dalam gulung tikar.....

    masa tu mak perasan takk..??
    kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
    kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
    mak cuma gelak jer...
    eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

    Mak.....
    Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
    bila malam tu kiter sampai dari KL.....
    mak dah dalam kesakitan.
    Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
    mak tetap takmau pi hospital.... .
    dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
    Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
    tapi kiter berkeras juga pujukk..
    nanti di hospital ada doktor...
    ada ubat untuk mak..
    kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

    Mak tetap tak bersetuju... ..
    mak memang degil..
    tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
    Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
    mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
    kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

    Mak.....
    amponkan kami semua...
    kami nak mak sehat...
    kami sayang mak...
    kami tak mau mak sakit...
    kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
    ampon kan kami yer mak....

    Mak.....
    Malam itu abang bawa mak ke hospital
    dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
    Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
    kiter kata nak beli kereta....
    Mak asyik tanya ajer..
    cukup ker duitt..
    kiter jawab pula...
    kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
    mak gelak ajerr.....

    Lepas tu bila kereta kiter sampai....
    mak buat kenduri kesyukuran... ....
    Dan kiter masih ingat lagi...
    bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
    Punya la kiter takut...
    kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
    Bila balik sahaja kampong....
    kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
    Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
    mak tanya kenapa...?
    Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

    Mak....
    tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
    Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
    mak, kiter menipu mak kan ..
    ampon kan kiter.....
    Mak.....
    Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
    Bila tiba aja kat hospital.....
    nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
    mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
    Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
    Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
    Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
    mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

    Mak tau tak....
    Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
    Adik kat sebelah diam melayan perasann...
    Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
    jalan di depan terasa makin kelam.....
    airmata dah tak mampu di tahan....
    Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
    Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
    di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
    kosong. ...sekosong hati ini.....
    Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
    terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

    Mak......
    Kiter masih ingat lagi....
    Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
    Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
    Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
    Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
    Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
    Mak perasan tak.....?

    Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
    Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
    Bila makcik tu kata gitu...
    lagi laaaa laju airmata ni...
    tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

    Mak.....
    Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
    kiter nangis ni.....
    Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
    Takder orang yang bangun lagi.....
    kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
    kiter rindu kat mak....!
    Takpa la....
    nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
    kiter baca yassin untuk mak...
    mak tunggu ya..!
    Mak..
    Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
    Semua anak2 mak mengelilingi mak...
    menatap wajah mak buat kali terakhir....
    Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
    Mak rasa tak....
    masa tu kiter sentuh dahi mak....
    kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
    Kiter tak mampu nak cium mak...
    kiter tak daya....
    kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
    Airmata kiter tak boleh tahan....
    Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
    tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

    Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
    Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
    badan akak terasa panas...
    makk...
    anak mak yang seorang tu demam....

    Mak tauu...
    cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
    Mak.....
    Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
    Begitu terasa kehilangan mak...
    boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
    Dan sampai satu tahap....
    masa tu malam jumaat selepas maghrib....
    Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
    entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
    semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
    tangisan tak dapat dibendung...

    Mak tauu...
    kiter cuba bertahan...
    memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
    Kiter rasa nak telefon mak.....
    nak cakap dengan mak.....
    anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
    Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
    Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
    Puas la kakak memujuk kiter...
    Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
    Dan akhirnya akak juga nangis.....

    Mak tau tak..
    di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
    rasa nyilu sangat...
    menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
    Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
    hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

    Mak....
    cukup la sampai sini dulu....
    kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
    kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
    selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
    kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
    esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
    Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
    pastu kawan kiter bgtau...
    simpan je buat kenangan..
    Kiter cuma tau alamat ni aje...
    Takper yer mak...k
    Kiter kasi orang lain baca...
    Kiter stop dulu...
    sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
    akhir kata untuk mak,
    I LOVE YOU SO MUCH
    dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
    memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
    sampai masuk univesiti....
    sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
    boleh rasa duduk kat negara orang... s
    ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

    Sekian terima kasih,

    surat dari anak yang xnakal dah :)


    Mak.....
    Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
    Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
    Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

    Mak tau tak.......
    itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
    dan itu juga terakhir kali nya.
    Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
    nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

    mak macam dah sedia.....
    Seminggu sebelum tu......
    mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
    Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
    tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
    kakak pun rasa hairan.....
    mak tak penah buat gitu.....

    pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
    tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
    kengkadang siaran indonesia ..
    mak terus tekun menganyam...
    Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

    Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
    pastu mak jemur karpet-karpet. ..
    pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
    mak biarkan ruang tu kosong..
    rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

    paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
    ada kat dalam almari.....
    ada kat dalam dalam beg.....
    ada dalam ASB.....
    ada kat dalam Tabung Haji..
    mak cakap tak berapa cukup lagi......
    ada kat dalam gulung tikar.....

    masa tu mak perasan takk..??
    kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
    kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
    mak cuma gelak jer...
    eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

    Mak.....
    Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
    bila malam tu kiter sampai dari KL.....
    mak dah dalam kesakitan.
    Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
    mak tetap takmau pi hospital.... .
    dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
    Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
    tapi kiter berkeras juga pujukk..
    nanti di hospital ada doktor...
    ada ubat untuk mak..
    kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

    Mak tetap tak bersetuju... ..
    mak memang degil..
    tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
    Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
    mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
    kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

    Mak.....
    amponkan kami semua...
    kami nak mak sehat...
    kami sayang mak...
    kami tak mau mak sakit...
    kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
    ampon kan kami yer mak....

    Mak.....
    Malam itu abang bawa mak ke hospital
    dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
    Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
    kiter kata nak beli kereta....
    Mak asyik tanya ajer..
    cukup ker duitt..
    kiter jawab pula...
    kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
    mak gelak ajerr.....

    Lepas tu bila kereta kiter sampai....
    mak buat kenduri kesyukuran... ....
    Dan kiter masih ingat lagi...
    bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
    Punya la kiter takut...
    kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
    Bila balik sahaja kampong....
    kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
    Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
    mak tanya kenapa...?
    Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

    Mak....
    tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
    Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
    mak, kiter menipu mak kan ..
    ampon kan kiter.....
    Mak.....
    Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
    Bila tiba aja kat hospital.....
    nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
    mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
    Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
    Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
    Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
    mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

    Mak tau tak....
    Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
    Adik kat sebelah diam melayan perasann...
    Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
    jalan di depan terasa makin kelam.....
    airmata dah tak mampu di tahan....
    Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
    Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
    di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
    kosong. ...sekosong hati ini.....
    Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
    terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

    Mak......
    Kiter masih ingat lagi....
    Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
    Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
    Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
    Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
    Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
    Mak perasan tak.....?

    Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
    Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
    Bila makcik tu kata gitu...
    lagi laaaa laju airmata ni...
    tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

    Mak.....
    Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
    kiter nangis ni.....
    Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
    Takder orang yang bangun lagi.....
    kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
    kiter rindu kat mak....!
    Takpa la....
    nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
    kiter baca yassin untuk mak...
    mak tunggu ya..!
    Mak..
    Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
    Semua anak2 mak mengelilingi mak...
    menatap wajah mak buat kali terakhir....
    Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
    Mak rasa tak....
    masa tu kiter sentuh dahi mak....
    kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
    Kiter tak mampu nak cium mak...
    kiter tak daya....
    kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
    Airmata kiter tak boleh tahan....
    Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
    tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

    Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
    Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
    badan akak terasa panas...
    makk...
    anak mak yang seorang tu demam....

    Mak tauu...
    cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
    Mak.....
    Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
    Begitu terasa kehilangan mak...
    boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
    Dan sampai satu tahap....
    masa tu malam jumaat selepas maghrib....
    Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
    entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
    semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
    tangisan tak dapat dibendung...

    Mak tauu...
    kiter cuba bertahan...
    memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
    Kiter rasa nak telefon mak.....
    nak cakap dengan mak.....
    anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
    Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
    Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
    Puas la kakak memujuk kiter...
    Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
    Dan akhirnya akak juga nangis.....

    Mak tau tak..
    di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
    rasa nyilu sangat...
    menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
    Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
    hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

    Mak....
    cukup la sampai sini dulu....
    kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
    kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
    selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
    kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
    esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
    Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
    pastu kawan kiter bgtau...
    simpan je buat kenangan..
    Kiter cuma tau alamat ni aje...
    Takper yer mak...k
    Kiter kasi orang lain baca...
    Kiter stop dulu...
    sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
    akhir kata untuk mak,
    I LOVE YOU SO MUCH
    dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
    memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
    sampai masuk univesiti....
    sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
    boleh rasa duduk kat negara orang... s
    ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

    Sekian terima kasih,

    Ahad, 16 Oktober 2011

    askar korea selatan masuk islam





    KOMANDAN & 37 PRAJURIT PENGAMAN MASUK ISLAM: Kapten San Jin-Gu adalah salah satu komandan Brigade-11SF, pasukan pengaman PBB dari Korea Selatan yg ditugaskan di Iraq.

    Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil, Iraq Utara. Ketika bertugas di wilayah tersebut, beliau sering mengamati orang-orang Muslim bersolat berjamaah di Masjid. Kebetulan markas pasukannya berada dekat dengan masjid. Dia sangat hairan dengan gerakan-gerakan solat tersebut.


    Oleh kerana ingin tahu, beliau mencuba meniru seluruh gerakan solat dan mempraktikkan di biliknya secara sendirian. Ketika mempraktikan itulah dia merasakan ada ketenangan dan perasaan damai yang hadir dalam hatinya.

    Itulah sebabnya, pergerakan solat tersebut kemudiannya dijadikan program meditasi dalam pasukan yg dipimpinnya (disamping Yoga), dan ternyata sebahagian besar anggota-anggotanya setelah melakukan gerakan2 solat tersebut, mereka merasakan perasaan yg sama, mereka juga merasa lebih tenang dan damai.

    Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalnya lebih dalam lagi, dan akhirnya dia memutuskan untuk memeluk Islam. Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada anggota-anggotanya, beliau berkata : "Aku telah menemukan cahaya kehidupan yg sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya tersebut, dan cahaya itu adalah Islam".

    Tanpa di duga, secara spontan 37 anggota bawahan yang dipimpin olehya mengangkat tangan mereka, sebagai tanda ikut bersama komandan mereka - juga untuk memeluk Islam.

    Subhanallah..!!
    Walhamdulillah..!!
    Allahu Akbar...!!




    KOMANDAN & 37 PRAJURIT PENGAMAN MASUK ISLAM: Kapten San Jin-Gu adalah salah satu komandan Brigade-11SF, pasukan pengaman PBB dari Korea Selatan yg ditugaskan di Iraq.

    Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil, Iraq Utara. Ketika bertugas di wilayah tersebut, beliau sering mengamati orang-orang Muslim bersolat berjamaah di Masjid. Kebetulan markas pasukannya berada dekat dengan masjid. Dia sangat hairan dengan gerakan-gerakan solat tersebut.


    Oleh kerana ingin tahu, beliau mencuba meniru seluruh gerakan solat dan mempraktikkan di biliknya secara sendirian. Ketika mempraktikan itulah dia merasakan ada ketenangan dan perasaan damai yang hadir dalam hatinya.

    Itulah sebabnya, pergerakan solat tersebut kemudiannya dijadikan program meditasi dalam pasukan yg dipimpinnya (disamping Yoga), dan ternyata sebahagian besar anggota-anggotanya setelah melakukan gerakan2 solat tersebut, mereka merasakan perasaan yg sama, mereka juga merasa lebih tenang dan damai.

    Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalnya lebih dalam lagi, dan akhirnya dia memutuskan untuk memeluk Islam. Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada anggota-anggotanya, beliau berkata : "Aku telah menemukan cahaya kehidupan yg sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya tersebut, dan cahaya itu adalah Islam".

    Tanpa di duga, secara spontan 37 anggota bawahan yang dipimpin olehya mengangkat tangan mereka, sebagai tanda ikut bersama komandan mereka - juga untuk memeluk Islam.

    Subhanallah..!!
    Walhamdulillah..!!
    Allahu Akbar...!!