kehormatan :)

kehormatan :)

Selasa, 28 Ogos 2012

nasib veteran perang

Derap tapak dan degup nadi satria menyelusuri denai-denai dan tebing belantara, menongkah arus deras sungai, menjulang senjata mengatur jejak langkah memburu pertualang negara tanpa mengira padah mengundang jika tersilap langkah. Keamanan agama, nusa dan bangsa agenda utama mereka. Sebaris ucapan dan sekalung penghargaan tidak dapat menghilang hanyir darah yang mengalir. Selagi parut masih ada, airmata mereka saban tahun tergenang bila menyaksikan kemegahan adik-adik generasi pelapis berbaris dan menyanyi lagu semangat.

makin terasa ambang hari kemerdekaan negara..negara malaysia telah merdeka sejak sepatuh abad lagi....ramai orang akan menyambut kemerdekaan dgn rasa gembira..pihak kerajaan akan menyambut hari kemerdekaan dgn besar2ran dn di adakan perarakan dn perbarisan dari badan2 beruniform...sungguh meriah pada hari tersebut..

namun,d sebalik kegembiraan itu terselit kedukaan kepada veteran2 dahulu,,berapa ramaikah orang yg masih ingt perngorbanan askar2 dn polis2 yg terkorban demi mendapatkn kemerdekaan negara ini! pernahkn d kenang jasa mereka yg sanggup bergadai nyawa demi mempertahankn negara yg tercinta ini..!!!ramaikah anak muda skrg yg msih ingat pada leftenan adnan,peristiwa bukit kepong dn sebagainya..adakalh hari kemerdekaan ini d sembut dgn perbarisan saja... ramai anak muda skrg xpndai menghayati erti kemerdekaan.. jika d tanya pada mereka apa itu kemerdekaan,mereka akan menjawab,merdeka itu adalah negara kite bebas dari penjajah..itu saja pengertian yg mereka tau,..sungguh cetek pengetahuan mereka tntng merdeka..

adkah dyowg sedar bertapa beruntungnya merdeka itu pada negara... mase zaman sebelom merdeka.negara d jajah oleh pendatang asing..pada zaman itu rakyat sungguh menderita..mereka hdp dlm keadaan ketakutan,kelaparan dn sebagainya..mereka d tindas d tanah sendri..d jadikan hamba,d jadikan mangsa rogol,d jdkn anjing hitam dn sbgainya..zaman skrg,apa yg kite mahu kita akan dptkn.malah ibubapa terlalu memanjakn anak smpai ia lupa pd daratan..bykkn jika kite hidup pd zaman sebelom kemerdekaan itu..sanggupkah anda untuk hdo mcm 2..mahukn anda semua mengulangi zaman itu?!!

tanpa anggota askar dn polis negara kite xakan aman seperti sekrang..pernahkah kamu semua berterima kasih dn mengenang jasa mereka?! pernahkah kamu tahu sejarah mereka mempertahankn negara smpai mengorbankn nyawa mereka sendri..adakah anda sanggup mengorbakn nyawa anda demi kedaulatan negara ini!tidak!! anda xmampu untuk buat sebegitu.kerana sikap syg pada negara dlm diri anak muda skrg nipis umpama tisu..ini bknlah memburukkn tpi adalah kenyataan..buktinya,jika jalur gemilang jatuh ketanah,ada ke anak muda yg mengambilnya..saya rasa tiada..malah diaorang sanggup bakar jalur gemilang itu 2..mengapa jd sebigini sekali..? adakah kemerdekaan skrg ni tidak memberi makna kepada mereka...

ramai anggota askar dn polis terkorban ketika mempertahankn negara..namus yg sedihnya jasa mereka tidak pernah d kenang..mereka bkn minta pujian,bkn minta wang ringgit anda tpi mereka minta anda menjaga negara ini dgn baik supaya tidak d jajah lagi..mereka itu adlah wira sejati..bknnya lee chong wei sahaja wira negara...sumbangan nicole david tidak la seberapa jika d bandingkn dgn sumbangan wira2 negara yg mengorbakn nywa demi negara ini.. wira2 tersebut mereka tidak pernah d byr untuk mempertahankn negara..mereka tidak pernah minta purple heart,panglima gagah berani untuk memperingati mereka.. skrg jika berjasa pada negara sikit akan dpt gelaran dato..mereka yg terkorban ada dapat apa2,tidak dpt apa2 sama sekali...

jika yg masih hdp pon skrg,adakah anda tlg mereka dlm kesusahan?mereka hdp menderita kerana mempertahankn negara ini,. ada sumbangan yg kamu semua beri pada mereka??sumbangan dari kerajaan tidak memadaia bg mereka..   mereka ini harus d tabalkn sbgai wira negara yg sebenar bknnya mereka d lupakan dgn bergitu shaja.. tidak adil bagi mereka itu..jika tiada polis pd 13 mei..negara ini mungkin akan d jajah kembali..ada antara kamu semua yg berterima kasih pada mereka,malah kamu membenci mereka hanya kerana mereka menjalankn tugas mereka skrg..nasib veteran ini semua xubah spt habis madu sepah d buang...

pihak kerajaan cuba untuk memupuk sikap syg pada negara dlm diri remaja skrg..semua itu sia2 saja jika mereka tidak d dedahkn dari kecil..bak kata pepatah melentur buluh dri rebungnya...pihak veteran layak dpt penghargaan dari semua pihak..tanpa mereka negara tidak akan aman seperti skrg...marilah semua kite menghayati erti kemerdekaan dn mengenang jasa veteran2 sekalian. semoga negara kite akan kekal merdeka untuk selamanya ... segala kekurangan itu adalah dari sy,segala kebaikn itu adlah dtg dari allah ... akhiri kalam hargailah mereka yg telah berjasa pada negara !!



gambar veteran2 malaysia (hero malaysia )





Tiada ulasan:

Catat Ulasan